preskoči na sadržaj

Komercijalno-trgovačka škola Split

 > Naslovnica
Vijesti

Objava rezultata istraživanja - Stavovi učenika i zaposlenika KTŠS o recikliranju

Autor: Vanja Perković, 16. 11. 2023.

Osmislile i provele: Magda Barišić i Ivana Prezzi

 

Proveli smo istraživanje anketiranjem na razini škole kako bismo utvrdili praksu i stavove učenika i zaposlenika Komercijalno-trgovačke škole Split o recikliranju, a što bi potaklo učenike da prepoznaju društvene i ekološke probleme njihove zajednice kao i načine njihova rješavanja.


Međupredmetna tema Održivi razvoj pruža učeniku spoznaje o potrebama suvremenog doba na globalnoj i lokalnoj razini te spoznaje o raznolikosti prirode, nužnosti održivog upravljanja prirodnim dobrima, granici opterećenja, ljudskim potencijalima, osobnim i zajedničkim odgovornostima i pravima. Podržava razvoj generičkih vještina kao što su praktičnost, poduzetnost, inovativnost, kritičko mišljenje, sposobnost prilagodbe promjenama i sposobnost rješavanja problema. Svrha ove ankete iz područja odgoja i obrazovanja je prikupljanje informacija o praksi i stavovima učenika i zaposlenika Komercijalno-trgovačke škole Split o reciklažnom otpadu.

U nastavku se prikazuje obrada osnovnih podataka iz anketnog  upitnika “Stavovi učenika i zaposlenika KTŠS o recikliranju” na uzorku od 146 isptanika (N=146). Najvećim dijelom anketu su ispunili učenici pa je najviše ispitanika u dobi do 18 godina s završenom osnovnom školom (93%), a broj ispitanih osoba muškog spola iznosi 37 %, dok broj ispitanih osoba ženskog spola iznosi 57 %. Na pitanje imaju li ispitanici kod kuće kante za razvrstavanje otpada, njih  53 % je odgovorilo da ima. Koji se od ponuđenih predmeta mogu reciklirati? Odgovor je svi osim lijekova. Kroz ovo pitanje došli smo do spoznaje kako 25 % učenika ne zna da se većina predmeta može reciklirati uključujući papir i staklo. Na pitanje o biorazgradivom otpadu, 23 % ispitanika ne zna da lijekovi ne spadaju u bio razgradive otpade.  Međutim, prema pitanjima o pravilnom razvrstavanju otpada u za to predviđene kontejnere prepoznatljive po boji i to plavi kontejner za papir te žuti za plastiku, možemo zaključiti da preko 90% ispitanika svakodnevno pravilno odlaže otpad. Iako, 26% učenika neispravno odlaže ambalažu u kontejner za papir. S druge strane, pohvalno je da njih 64 % razvrstava odjeću, a više od polovine se trudi smanjiti korištenje jednokratne plastike. Nepravilno odlaganje otpada, smatra se nedostatkom edukacije i informiranosti o posljedicama takvog odlaganja. Na pitanje - Smatrate li da je otpad isto što i smeće? - samo 30% ispitanika smatra da otpad nije isto što i smeće, dok njih 25 % smatra da je otpad isto što i smeće, a 45% ne zna razliku između smeća i otpada.

Sukladno Zakonu o održivom gospodarenju otpadom otpad je svaka tvar ili predmet koji posjednik odbacuje, namjerava ili mora odbaciti. Otpadom se smatra i svaki predmet i tvar čije su sakupljanje, prijevoz i obrada nužni u svrhu zaštite javnog interesa. Drugim riječima, otpad su tvari i predmeti koje se planiraju odbaciti jer više ne trebaju, ali se mogu ponovno iskoristiti ili reciklirati. Suprotno tome smeće je otpad s kojim se neprimjereno ili pogrešno rukuje.

Inače, smeće kao termin se više ne upotrebljava, jer označava nešto bezvrijedno, dok to ne možemo reći za otpad. Zbog toga otpad nije isto što i smeće. Odnosno otpad, ukoliko se ne iskoristi je beskoristan, pa čak i štetan, te on kao takav zahtjeva stalan nadzor i kotrolu, zauzima prostor i sl. Čovjek je jedino biće na svijetu koje stvara otpad. Jedna osoba dnevno proizvede do 1,20 kg komunalnog otpada, a godišnje u Hrvatskoj se odloži 3.157.963 tona komunalnog otpada.

S obzirom na navedene rezultate, trebali bismo se zapitati jesmo li dovoljno educirani? Edukacija je nešto što je stalno potrebno, posebno vezano za otpad, jer uvijek nastaju nove sastavnice otpada koje treba moći/znati iskoristiti. Riječ recikliranje je nastala iz riječi: RE + CYCLE = PONOVNO KRUŽENJE. To je postupak sakupljanja odbačenih proizvoda, razvrstavanje i njihovo pretvaranje u nove materijale za izradu novih proizvoda slične ili iste namjene. U recikliranje spada sve što se može ponovno iskoristiti, a da se ne baci. Prema anketi, 77 ispitanika navodi da je o recikliranju uglavnom saznao putem TV-a, a njih 60 putem interneta.  Iz dobivenih rezultata uviđamo kako velik broj ispitanika ne zna koliko ima reciklažnih dvorišta u Splitu, tek njih 12% zna da ih ima četiri i to: Karepovac, Kopilica, Orišac i Pujanke. Ispitanici se uglavnom ne izjašnjavaju, a njih 37% smatra da u gradu Splitu nije dovoljno dobro razvijena mreža za razvrstavanje otpada, dok 41% ispitanika ponekad sudjeluje u akcijama „zelenih“ na području grada. Ispitanici pozdravljaju ideju otvaranja reciklažnog dvorišta u sklopu škole (98%).

Ova anketa pomoći će u daljnjem educiranju učenika i nastavnika o recikliranju. Rezultati ankete potaknuli su naše maturante da izrade edukativne materijale o otpadu kao reciklažnom materijalu.  Materijali će biti podijeljeni i prezentirani učenicima, nastavnicima i ostalim zaposlenicima škole pri čemu svaki učenik maturant ostvaruje ishode 5. ciklusa međupredmetne teme održivi razvoj:

odr A.5.1. Kritički promišlja o povezanosti vlastitoga načina života s utjecajem na okoliš i ljude.

odr A.5.2. Analizira načela održive proizvodnje i potrošnje.

odr A.5.3. Analizira odnose moći na različitim razinama upravljanja i objašnjava njihov utjecaj na održivi razvoj.

odr B.5.1. Kritički promišlja o utjecaju našega djelovanja na Zemlju i čovječanstvo.

odr B.5.2. Osmišljava i koristi se inovativnim i kreativnim oblicima djelovanja s ciljem održivosti.

odr B.5.3. Sudjeluje u aktivnostima u školi i izvan škole za opće dobro.

odr C.5.1. Objašnjava povezanost potrošnje resursa i pravedne raspodjele za osiguranje opće dobrobiti.

odr C.5.2. Predlaže načine unapređenja osobne i opće dobrobiti.


Priloženi dokumenti:
Stavovi_ucenika_i_zaposlenika_KTSS_o_recikliranju.pdf (311.38 KB)


KonTaŠ?

Sva postiguća naših učenika i naše škole dijelimo kroz publicističke vrste preko našeg novog portala

KonTaŠ?

https://kontash.com/

                
ali i preko društvenih mreža:

  

 

 

ERASMUS+

 

 

 

PROJEKT MOBILNOSTI
„TREASURE THE EXPERIENCE”
Dublin, Irska, 29.siječnja 2023. – 11.veljače 2023.
https://radio.hrt.hr/radio-split/vijesti/splitski-maturanti-radili-u-irskoj--10635521
 
Erasmus + projekt
Poziv učenicima 
Obavijest o selekcijskom intervjuu 
Odabir sudionika
Spremni za polazak
We`re back
 

 

 

na stranici www.studij.hr možete pronaći detaljne informacije u vezi s postupkom prijava na visoka učilišta, rangiranju, kalendaru s rokovima u postupku prijava, kao i mogućnosti usporedbe studijskih programa i ostvarenim bodovima za upis prethodnih godina. Na stranici su objavljeni i statistički podatci za sva visoka učilišta kojima se stječe uvid u broj prijavljenih i broj ostvarenih prava na upis za prethodne akademske godine.

UPISI

PROJEKTI

Save, be happy! šk.god.2022./2023.

 

Projekt Come, See, Learn... dobio je europsku oznaku kvalitete 

 

PODUZETNIŠTVO

Izložba “Poduzetničke boje”

Split, KTŠS, 11. travnja 2019.

Marketing za male i srednje poduzetnike

Video kao rezultat projekta Postani/ostani poduzetnik (POP)

 

CARNET

ZNAŠ LI SE ZAŠTITITI NA INTERNETU ?

Korisni linkovi
EU projekti

 

CMS za škole logo
Komercijalno-trgovačka škola Split / A. G. Matoša 60, HR-21000 Split / www.ss-kom-trg-st.skole.hr / ured@ss-kom-trg-st.skole.hr
preskoči na navigaciju