preskoči na sadržaj

Komercijalno-trgovačka škola Split

 > Naslovnica
Vijesti

Objava rezultata istraživanja: “Jesmo li svjesni svojih prava?”

Autor: Vanja Perković, 17. 3. 2025.

Objava rezultata istraživanja: “Jesmo li svjesni svojih prava?

Svjetski dan prava potrošača obilježava se svake godine 15. ožujka, s ciljem podizanja globalne svijesti o pravima, zaštiti i osnaživanju potrošača.

 

 

Povodom Svjetskog dana prava potrošača nastavnice Marija Istenić i Vanda Parunov provele su istraživanje o potrošačkoj pismenosti učenika trećeg i četvrtog razreda Komercijalno-trgovačke škole Split pod nazivom Jesmo li svjesni svojih prava?Istraživanje je provedeno u periodu od 10. do 21. ožujka 2025. godine, a u istraživanju je sudjelovalo 139 učenika.

 

Istraživanje je pokazalo da:

  • 60% smatra da ima dobro znanje o pravima potrošača, dok samo manji broj učenika procjenjuje svoje znanje kao slabo ili nikakvo
  • više od polovice ispitanika imalo je priliku učiti o pravima potrošača kroz redovnu nastavu, što ukazuje na prisutnost ove teme u obrazovnom programu. Ipak, gotovo 17% učenika (23 ispitanika) navodi da se s ovom temom nikada nije susrelo
  • većina učenika (više od 56%) smatra da je tema izuzetno korisna i važna za svakodnevni život, samo mali broj učenika (7 ispitanika) ne smatra da bi se o tome trebalo učiti u školi
  • 64% učenika pokazuje proaktivnost i spremnost da reagira u situacijama kada su njihova prava ugrožena, što je pozitivan pokazatelj osviještenosti
  • gotovo 75% ispitanika imalo je iskustvo s reklamacijama, od čega je većina bila uspješna što pokazuje da su mnogi učenici već imali praktičan doticaj s ostvarivanjem svojih prava
  • oko 60% učenika zna koja su njihova prava prilikom online kupnje, ali postoji i značajan broj koji je nesiguran ili neinformiran
  • samo 35% učenika redovito čita uvjete kupnje, dok većina to radi povremeno, ovisno o važnosti, oko 10% učenika nikada ne čita uvjete, što ukazuje na prostor za dodatno educiranje o važnosti tih informacija
  • tek 42% učenika zna kako provjeriti sigurnost trgovine, dok ih više od polovice nema potpune informacije, a to ukazuje na potrebu za dodatnim obrazovanjem o sigurnosti na internet
  • 54% učenika pokazuje visok stupanj svijesti o rizicima online dijeljenja osobnih podataka. Zanimljivo, čak 54 učenika odabralo je opciju „Ostalo”, što bi moglo uključivati dodatna mišljenja ili nespecifične odgovore, a vrijedilo bi ih dodatno analizirati

 

  • iako 38% učenika točno zna što znači pravo na odustanak, više od polovice ih je nesigurno ili neinformirano, što pokazuje da je ova zakonska odredba slabo poznata
  • više od 50% učenika smatra da trgovci djelomično informiraju potrošače, dok manji broj navodi da su informacije lako dostupne - ovo je pokazatelj da postoji prostor za veću transparentnost i edukaciju potrošača od strane prodavača
  • 47% učenika smatra da je bolja informiranost ključ za unapređenje zaštite potrošača, što se podudara s ranijim odgovorima. Slijede zahtjevi za strožim kaznama i jednostavnijim postupcima, što ukazuje na želju za konkretnijim i bržim mehanizmima zaštite
  • većina učenika (57%) smatra da sustav zaštite potrošača treba poboljšanja, iako su zakoni djelomično adekvatni, a tek manji broj (9%) smatra da potrošači nisu dobro zaštićeni, što sugerira da postoji osnovna razina povjerenja u sustav, ali i svijest o njegovim manjkavostima
  • gotovo 55% učenika smatra da je podučavanje o potrošačkim pravima u digitalnom prostoru važno, što je očekivano s obzirom na sveprisutnu digitalizaciju, velik broj učenika je neodlučan, što može značiti da im još nedostaje jasna slika o potrošačkim pravima
  • učenici preferiraju praktične i interaktivne metode učenja - simulacije, primjeri iz stvarnog života i video materijali daleko su ispred klasičnih predavanja, a to je jasna poruka da učenici žele aktivno i angažirano učiti o potrošačkim temama
  • većina učenika (oko 56%)prepoznaje međupredmetnu povezanost, osobito s ekonomijom i poduzetništvom, što pokazuje svijest o primjenjivosti potrošačkih prava u različitim kontekstima
  • Učenici žele konkretna znanja: prevare, online sigurnost i razumijevanje ugovora su najzanimljivije teme, to pokazuje svijest o svakodnevnim izazovima i potrebu za primjenjivim znanjima
  • čak 62% učenika smatra da bi trebali imati praktične vježbe dok samo 8 učenika preferira teorijsku nastavu, što pokazuje da postoji snažna podrška za uvođenje praktične nastave kao načina stjecanja konkretnih znanja o potrošačkim pravima
  • većina učenika predlaže uvođenje posebnog predmeta (38%) ili dodavanje više praktičnih primjera u postojeće predmete (39%) kako bi bolje razumjeli svoja prava kao potrošači, što pokazuje da učenici žele da se o potrošačkim pravima uči sustavno i kroz praktične, realne situacije
  • Samo 15% učenika ne pokazuje interes za sudjelovnje u edukaciji ili radionici o pravima potrošača, što znači da velika većina učenika ipak je otvorena za dodatnu edukaciju

Zaključak

Na temelju provedenog istraživanja može se zaključiti da većina ispitanika pokazuje visok stupanj svijesti o svojim pravima kao potrošača, osobito kada su ona ugrožena. Većina bi pokušala ostvariti svoja prava, a značajan broj njih već je podnio reklamaciju, pri čemu su mnogi bili i uspješni.

Ispitanici su relativno dobro upoznati sa svojim pravima pri online kupnji, iako dio njih nije siguran u sve detalje, poput značenja „prava na odustanak“. Ipak, većina barem djelomično čita uvjete kupnje i svjesna je rizika povezanih s dijeljenjem osobnih podataka online.

Postoji izražen stav da bi trgovci trebali jasnije informirati potrošače o njihovim pravima. Kao najbolji način za poboljšanje zaštite potrošača ispitanici vide bolju informiranost, zatim strože kazne za trgovce i pojednostavljenje postupka reklamacije.

Većina smatra da su potrošači u Hrvatskoj djelomično zaštićeni, no postoje jasne naznake da bi poboljšanja bila korisna. Ispitanici u velikoj većini smatraju da bi škole trebale više podučavati o zaštiti potrošačkih prava, osobito u digitalnom okruženju. Najpoželjniji oblici nastave su simulacije, praktični primjeri i video materijali. Također, većina se slaže da bi se ova tematika trebala povezivati s predmetima poput ekonomije, poduzetništva i građanskog odgoja.

Praktične vježbe i radionice o pravima potrošača bile bi vrlo dobrodošle, a veliki broj ispitanika bio bi voljan sudjelovati u takvim edukacijama. Škole bi mogle dodatno unaprijediti znanje učenika uvođenjem posebnih predmeta, više praktičnih primjera i suradnje s institucijama.

Zaključno, rezultati pokazuju snažnu potrebu i interes za edukacijom o pravima potrošača, kako bi mladi postali informiraniji, sigurniji i aktivniji potrošači.

Rezultati istraživanja:

https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?AnalyzerToken=c28BtS4uf5tEtqQOfLF6Q5juzL2tvpHq&id=FvJamzTGgEurAgyaPQKQkV-_U-QS2VtKkw_Vv3ucnqJUQks4V0hIV1pCTExET0ExRFpOSzJDVkVHWi4u

 




KonTaŠ?

Sva postiguća naših učenika i naše škole dijelimo kroz publicističke vrste preko našeg novog portala

KonTaŠ?

https://kontash.com/

                
ali i preko društvenih mreža:

  

 

 

ERASMUS+

 

 

 

PROJEKT MOBILNOSTI
„TREASURE THE EXPERIENCE”
Dublin, Irska, 29.siječnja 2023. – 11.veljače 2023.
https://radio.hrt.hr/radio-split/vijesti/splitski-maturanti-radili-u-irskoj--10635521
 
Erasmus + projekt
Poziv učenicima 
Obavijest o selekcijskom intervjuu 
Odabir sudionika
Spremni za polazak
We`re back
 

 

 

na stranici www.studij.hr možete pronaći detaljne informacije u vezi s postupkom prijava na visoka učilišta, rangiranju, kalendaru s rokovima u postupku prijava, kao i mogućnosti usporedbe studijskih programa i ostvarenim bodovima za upis prethodnih godina. Na stranici su objavljeni i statistički podatci za sva visoka učilišta kojima se stječe uvid u broj prijavljenih i broj ostvarenih prava na upis za prethodne akademske godine.

UPISI

PROJEKTI

Save, be happy! šk.god.2022./2023.

 

Projekt Come, See, Learn... dobio je europsku oznaku kvalitete 

 

PODUZETNIŠTVO

Izložba “Poduzetničke boje”

Split, KTŠS, 11. travnja 2019.

Marketing za male i srednje poduzetnike

Video kao rezultat projekta Postani/ostani poduzetnik (POP)

 

CARNET

ZNAŠ LI SE ZAŠTITITI NA INTERNETU ?

Korisni linkovi
EU projekti

 

CMS za škole logo
Komercijalno-trgovačka škola Split / A. G. Matoša 60, HR-21000 Split / www.ss-kom-trg-st.skole.hr / ured@ss-kom-trg-st.skole.hr
preskoči na navigaciju