Objava rezultata istraživanja: “Jesmo li svjesni svojih prava?”
Autor: Vanja Perković, 17. 3. 2025.
Objava rezultata istraživanja: “Jesmo li svjesni svojih prava?” Svjetski dan prava potrošača obilježava se svake godine 15. ožujka, s ciljem podizanja globalne svijesti o pravima, zaštiti i osnaživanju potrošača. Povodom Svjetskog dana prava potrošača nastavnice Marija Istenić i Vanda Parunov provele su istraživanje o potrošačkoj pismenosti učenika trećeg i četvrtog razreda Komercijalno-trgovačke škole Split pod nazivom “Jesmo li svjesni svojih prava?” Istraživanje je provedeno u periodu od 10. do 21. ožujka 2025. godine, a u istraživanju je sudjelovalo 139 učenika.
Istraživanje je pokazalo da:
- 60% smatra da ima dobro znanje o pravima potrošača, dok samo manji broj učenika procjenjuje svoje znanje kao slabo ili nikakvo
- više od polovice ispitanika imalo je priliku učiti o pravima potrošača kroz redovnu nastavu, što ukazuje na prisutnost ove teme u obrazovnom programu. Ipak, gotovo 17% učenika (23 ispitanika) navodi da se s ovom temom nikada nije susrelo
- većina učenika (više od 56%) smatra da je tema izuzetno korisna i važna za svakodnevni život, samo mali broj učenika (7 ispitanika) ne smatra da bi se o tome trebalo učiti u školi
- 64% učenika pokazuje proaktivnost i spremnost da reagira u situacijama kada su njihova prava ugrožena, što je pozitivan pokazatelj osviještenosti
- gotovo 75% ispitanika imalo je iskustvo s reklamacijama, od čega je većina bila uspješna što pokazuje da su mnogi učenici već imali praktičan doticaj s ostvarivanjem svojih prava
- oko 60% učenika zna koja su njihova prava prilikom online kupnje, ali postoji i značajan broj koji je nesiguran ili neinformiran
- samo 35% učenika redovito čita uvjete kupnje, dok većina to radi povremeno, ovisno o važnosti, oko 10% učenika nikada ne čita uvjete, što ukazuje na prostor za dodatno educiranje o važnosti tih informacija
- tek 42% učenika zna kako provjeriti sigurnost trgovine, dok ih više od polovice nema potpune informacije, a to ukazuje na potrebu za dodatnim obrazovanjem o sigurnosti na internet
- 54% učenika pokazuje visok stupanj svijesti o rizicima online dijeljenja osobnih podataka. Zanimljivo, čak 54 učenika odabralo je opciju „Ostalo”, što bi moglo uključivati dodatna mišljenja ili nespecifične odgovore, a vrijedilo bi ih dodatno analizirati
- iako 38% učenika točno zna što znači pravo na odustanak, više od polovice ih je nesigurno ili neinformirano, što pokazuje da je ova zakonska odredba slabo poznata
- više od 50% učenika smatra da trgovci djelomično informiraju potrošače, dok manji broj navodi da su informacije lako dostupne - ovo je pokazatelj da postoji prostor za veću transparentnost i edukaciju potrošača od strane prodavača
- 47% učenika smatra da je bolja informiranost ključ za unapređenje zaštite potrošača, što se podudara s ranijim odgovorima. Slijede zahtjevi za strožim kaznama i jednostavnijim postupcima, što ukazuje na želju za konkretnijim i bržim mehanizmima zaštite
- većina učenika (57%) smatra da sustav zaštite potrošača treba poboljšanja, iako su zakoni djelomično adekvatni, a tek manji broj (9%) smatra da potrošači nisu dobro zaštićeni, što sugerira da postoji osnovna razina povjerenja u sustav, ali i svijest o njegovim manjkavostima
- gotovo 55% učenika smatra da je podučavanje o potrošačkim pravima u digitalnom prostoru važno, što je očekivano s obzirom na sveprisutnu digitalizaciju, velik broj učenika je neodlučan, što može značiti da im još nedostaje jasna slika o potrošačkim pravima
- učenici preferiraju praktične i interaktivne metode učenja - simulacije, primjeri iz stvarnog života i video materijali daleko su ispred klasičnih predavanja, a to je jasna poruka da učenici žele aktivno i angažirano učiti o potrošačkim temama
- većina učenika (oko 56%)prepoznaje međupredmetnu povezanost, osobito s ekonomijom i poduzetništvom, što pokazuje svijest o primjenjivosti potrošačkih prava u različitim kontekstima
- Učenici žele konkretna znanja: prevare, online sigurnost i razumijevanje ugovora su najzanimljivije teme, to pokazuje svijest o svakodnevnim izazovima i potrebu za primjenjivim znanjima
- čak 62% učenika smatra da bi trebali imati praktične vježbe dok samo 8 učenika preferira teorijsku nastavu, što pokazuje da postoji snažna podrška za uvođenje praktične nastave kao načina stjecanja konkretnih znanja o potrošačkim pravima
- većina učenika predlaže uvođenje posebnog predmeta (38%) ili dodavanje više praktičnih primjera u postojeće predmete (39%) kako bi bolje razumjeli svoja prava kao potrošači, što pokazuje da učenici žele da se o potrošačkim pravima uči sustavno i kroz praktične, realne situacije
- Samo 15% učenika ne pokazuje interes za sudjelovnje u edukaciji ili radionici o pravima potrošača, što znači da velika većina učenika ipak je otvorena za dodatnu edukaciju
Zaključak
Na temelju provedenog istraživanja može se zaključiti da većina ispitanika pokazuje visok stupanj svijesti o svojim pravima kao potrošača, osobito kada su ona ugrožena. Većina bi pokušala ostvariti svoja prava, a značajan broj njih već je podnio reklamaciju, pri čemu su mnogi bili i uspješni.
Ispitanici su relativno dobro upoznati sa svojim pravima pri online kupnji, iako dio njih nije siguran u sve detalje, poput značenja „prava na odustanak“. Ipak, većina barem djelomično čita uvjete kupnje i svjesna je rizika povezanih s dijeljenjem osobnih podataka online.
Postoji izražen stav da bi trgovci trebali jasnije informirati potrošače o njihovim pravima. Kao najbolji način za poboljšanje zaštite potrošača ispitanici vide bolju informiranost, zatim strože kazne za trgovce i pojednostavljenje postupka reklamacije.
Većina smatra da su potrošači u Hrvatskoj djelomično zaštićeni, no postoje jasne naznake da bi poboljšanja bila korisna. Ispitanici u velikoj većini smatraju da bi škole trebale više podučavati o zaštiti potrošačkih prava, osobito u digitalnom okruženju. Najpoželjniji oblici nastave su simulacije, praktični primjeri i video materijali. Također, većina se slaže da bi se ova tematika trebala povezivati s predmetima poput ekonomije, poduzetništva i građanskog odgoja.
Praktične vježbe i radionice o pravima potrošača bile bi vrlo dobrodošle, a veliki broj ispitanika bio bi voljan sudjelovati u takvim edukacijama. Škole bi mogle dodatno unaprijediti znanje učenika uvođenjem posebnih predmeta, više praktičnih primjera i suradnje s institucijama.
Zaključno, rezultati pokazuju snažnu potrebu i interes za edukacijom o pravima potrošača, kako bi mladi postali informiraniji, sigurniji i aktivniji potrošači.
Rezultati istraživanja:
Sva postiguća naših učenika i naše škole dijelimo kroz publicističke vrste preko našeg novog portala
KonTaŠ?
https://kontash.com/
PROJEKT MOBILNOSTI
„TREASURE THE EXPERIENCE”
Dublin, Irska, 29.siječnja 2023. – 11.veljače 2023.
https://radio.hrt.hr/radio-split/vijesti/splitski-maturanti-radili-u-irskoj--10635521
Erasmus + projekt
Poziv učenicima
Obavijest o selekcijskom intervjuu
Odabir sudionika
Spremni za polazak
We`re back
na stranici www.studij.hr možete pronaći detaljne informacije u vezi s postupkom prijava na visoka učilišta, rangiranju, kalendaru s rokovima u postupku prijava, kao i mogućnosti usporedbe studijskih programa i ostvarenim bodovima za upis prethodnih godina. Na stranici su objavljeni i statistički podatci za sva visoka učilišta kojima se stječe uvid u broj prijavljenih i broj ostvarenih prava na upis za prethodne akademske godine.
Izložba “Poduzetničke boje”
Split, KTŠS, 11. travnja 2019.
Marketing za male i srednje poduzetnike
Video kao rezultat projekta Postani/ostani poduzetnik (POP)
Projekti | ![]() |
![]() |
strukovno obrazovanje | ![]() |
![]() |