2025-02-25 15:19:00
Objava rezultata istraživanja: “Koliki je tvoj digitalni otisak?”Dan sigurnijeg interneta, koji se obilježava svake godine drugog utorka u veljači , pruža priliku za educiranje učenika o sigurnom korištenju interneta i digitalnih tehnologija. Ovaj dan potiče zajedništvo i suradnju svih koji se bave obrazovanjem: roditelja, djece i zajednice u širenju svijesti o sigurnosti na mreži. Dan sigurnijeg interneta igra ključnu ulogu u obrazovanju i osnaživanju korisnika interneta, a posebno mladih generacija, kako bi mogli sigurno i odgovorno koristiti digitalne tehnologije.
Povodom Dana sigurnijeg interneta nastavnica Marija Istenić među komercijalistima trećeg i četvrtog razreda od 6. do 20. veljače 2025. godine provela je istraživanje o sigurnosti na internetu “Koliki je tvoj digitalni otisak?”. U istraživanju je sudjelovalo 119 učenika.
Istraživanje je pokazalo da:
91% učenika više od 4 sata dnevno provede na internetu, a njih 92% je izjavilo da im roditelji ne ograničavaju korištenje interneta
samo 25% učenika smatra da vrijeme provedeno na internetu pozitivno utječe na njihove ocjene, a više od polovina ispitanika izjavilo je da vrijeme provedeno na internetu uopće ne utječe na njihove ocjene
učenici internet najčešće koriste za društvene mreže (70% njih), slušanje muzike i igrice, a samo 5% učenika internet koristi za školu
boraveći na internetu 32% učenika najviše je zaokupilo slušanje glazbe, 24% pretraživanje stvari koje bi kupili, 23% učenika gleda video klipova, ostali uče nešto novo, postavljaju fotografije ili komentare, pretražuju vijesti ili igraju igrice, a samo 6% učenika izjavilo je da internet koristi za školsku zadaću.
učenici najčešće koriste Instagram (31% njih), 30% ih je najčešće na WhatsAppu, a po 20% na Snapchatu i YouTubeu
90% učenika izjavilo je da poznaje ljude s kojima se dopisuju na internetu, 34% ih dijeli osobne podatke s prijateljima preko društvenih mreža, a 85% učenika uvijek ili ponekad dijeli svoje slike i videa
ipak 87% ispitanika izjavilo je da im slike i tekst objavljen na društvenim mrežama mogu vidjeti samo oni kojima oni dozvole, a 7% ih ih izjavljuje da ih nije briga i neka čita i neka ih gleda tko hoće
51% učenika zahtjev za prijateljstvo prihvaća samo ako dobro poznaju osobu, a 25% njih prihvaća zahtjev osobe s kojom imaju zajedničke prijatelje, a dobro je da samo 4% učenika prihvaća sve zahtjeve
brine podatak da se 61% učenika osobno susrelo s osobom koju su upoznali na društvenoj mreži, 48% ih je izjavilo da je to bila osoba njihovih godina dok ih se 17% susrelo sa osobom starijom od njih
83% ispitanika izjavilo je da nikada nije objavilo na internetu nešto ružno i neprimjereno o nekoj osobi, što je za svaku pohvalu
čak 45% učenika imalo je vlastito neugodno iskustvo na internetu: zastrašivanje na internetu, primanje poruka neprimjerenog sadržaja, isključivanje iz grupe, izloženost neželjenim seksualnim sadržajima te prisilu da učine nešto što ne žele, a 19% njih bilo je izloženo računalnim napadima
na pitanje kada bi doživjeli neki oblik online nasilja na internetu kome bi se prvo obratili za pomoć, 40% učenika odgovorilo je roditeljima, 23% prijateljima, samo 6% bi se obratilo razredniku/ici ili stručnoj službi škole, a 21% učenika ne bi reklo nikome što je također podatak koji zabrinjava
87% učenika ima svoj vlastiti profil na društvenim mrežama, samo 14% učenika redovito mijenja lozinku, a 47% samo kada zaboravi staru
71% učenika nikome ne povjerava svoju lozinku, 11% njih povjerava roditeljima te 13% prijateljima
46% učenika ne otvara internetske stranice za koje nisu sigurni da su autentične, a 24% ih uopće ne razmišlja o pouzdanosti internetskih stranica
na pitanje na koji način pokušavaju provjeriti istinitost informacija na internetu, 37% učenika odgovara da provjerava druge izvore podataka na internetu, 24% ih prati komentare na forumima i društvenim mrežama, 13% razgovara s nastavnicima, rodbinom i prijateljima, a 26% učenika ne provjerava istinitost informacija
67% učenika ne zna ili ne razmišlja na koje sve uvjete pristaje klikom “prihvati sve” web cookies prilikom pretraživanja internetskih stranica
77% učenika nije zabrinuto činjenicom de se njihove aktivnosti na internetu prate kako bi im se pružilo prilagođeno oglašavanje ili uopće ne razmišljaju o tome
79% ispitanika smatra da znaju ili djelomično znaju kako će se zaštititi od opasnosti koje prijete na internetu, dok ih 76% ne koristi nikakav softver koji sprječava praćenje njihovih aktivnosti na internetu
Zanimljivi su odgovori na pitanja jesu li im njihovi nastavnici potpora u korištenju interneta, a njihovi odgovori su:
92% učenika odgovorilo je da su im nastavnici često ili ponekad objasnili kako će provjeriti jesu li informacije koje su pronašli na internetu istinite
76% ispitanika izjavilo je da su ih nastavnici često ili ponekad potaknuli da istražuju i uče na internetu
77% učenika odgovorilo je da su im nastavnici često ili ponekad pomogli kada im je nešto bilo teško napraviti ili pronaći na internetu
84% ispitanika izjavilo je da su im nastavnici često ili ponekad objasnili zašto su neke stranice neprimjerene
77% učenika odgovorilo je da su im nastavnici često ili ponekad predložili načine kako internet koristiti na siguran način
91% učenika izjavilo je da su im nastavnici često ili ponekad pokazali kako će promijeniti postavke privatnosti
Zanimljivo je da čak 74% učenika smatra da bi ih se o sigurnosti na internetu i opasnostima koje prijete trebalo više učiti u školi.
Zaključak:
Rezultati istraživanja pokazuju da učenici provode značajan dio svog vremena na internetu, pri čemu ga većinom koriste za društvene mreže, zabavu i komunikaciju, dok je korištenje interneta u obrazovne svrhe zanemarivo. Iako većina učenika prepoznaje važnost privatnosti i sigurnosti, zabrinjavajuće je što veliki dio njih ne poduzima osnovne mjere zaštite, poput redovite promjene lozinki ili provjere pouzdanosti internetskih izvora. Također, značajan broj učenika bio je izložen neugodnim situacijama na internetu, poput online nasilja i računalnih napada, no velik dio njih ne bi prijavio takve incidente odraslima.
Posebno je važno istaknuti da učenici nisu dovoljno svjesni praćenja njihovih aktivnosti na internetu i posljedica prihvaćanja kolačića bez razmišljanja o uvjetima. Također, veliki broj učenika ne provjerava istinitost informacija, što ih čini ranjivima na dezinformacije.
Iako istraživanje pokazuje da nastavnici igraju važnu ulogu u poticanju sigurnog i svjesnog korištenja interneta, većina učenika smatra da bi ovoj temi trebalo posvetiti još više pažnje u obrazovnom sustavu. Stoga je ključno dodatno jačati obrazovne programe o sigurnosti na internetu, odgovornom ponašanju u digitalnom okruženju i razvijanju kritičkog razmišljanja pri pretraživanju informacija.
REZULTATI ISTRAŽIVANJA
https://forms.office.com/Pages/AnalysisPage.aspx?AnalyzerToken=0v5MqIluiPG2QO5OW8ULeQaz5fIlGpBv&id=FvJamzTGgEurAgyaPQKQkV-_U-QS2VtKkw_Vv3ucnqJUN0JaM0kyM1IzNzlESUIzQjZUVVJKWk8wVy4u
|